söndag 6 oktober 2013

Bokuppgift. Ninas resa 4

Text 1

"Hanka dolde inte för mig att hon var judinna, och i skydd av mörkret, medan vi låg där i sängen, berättade hon för mig om sitt liv och sina framtidsdrömmar.
"Om vi överlever det här kriget, Nina sa hon - blir vi de enda vittnena. Det kommer inte att finnas många vittnen, så det är viktigt att vi kommer ihåg det som händer oss nu"
Det fastnade hos mig, det hon sa fastnade onekligen hos mig. Väldigt djupt....


Text 2
Den åttonde maj 1945 befriades Mordechai från koncentrationslägret Theresienstadt, i nuvarande Tjeckien. När han återvände till sin hemstad fick han veta att ingen annan i hans närmaste familj överlevt. Han gifte sig med Sara Tropp och den 14 maj 1946 föddes deras dotter Tola. Den lilla familjen beslutade sig av politiska skäl för att lämna Polen. Att de valde att resa till Sverige berodde på att Mordechai hade släkt där.



I den översta texten beskrivs det att det är i "skydd av mörkret" dom sitter och Hanka berättar om livet och den tid dom befinner sig i nu. Dom talar om nu och framtid och det dom ska berätta i framtiden om dåtid. Vilket är en stark koppling till klockan. Jag tänker även på att tiden tar slut för många under den tid dom ska komma ihåg för framtiden. Klockan som visas på bilden lyser för att man ska se klockan även på natten och det är just i nattmörkret dom sitter och talar om deras tid.

I text två skrivs det om en mans familj som han mister under krigs och massmödar åren i Tyskland och Polen. Trots förlusten bygger han upp en egen familj med fru och barn och får flytta till ett annat land. I detta land bor också hans frus släktingar som också är en del utav familjen, så därför har jag valt en svart-vit bild utav en familj. Kortet kanske till och med har tagits under samma tid som detta hände. Det man med säkerhet kan säga är att bilden är tagen samma århundrande som allt det här hände.

1 kommentar:

  1. Bra! Jag tycker du har förklarat bra när du kopplade texten och bilden, kanske några grammatikfel och stavfel men annars bra.

    SvaraRadera