söndag 3 november 2013

Bokrecention av Ninas resa




Jag har läst boken Ninas Resa som är skriven av Lena Einhorn. Boken är verklighets relaterad och handlar om författaren Lenas mormor Nina som växte upp i Warzawa i Polen som överlevt förödelsen och massmördar bestämmelserna för alla Judar under andra världskriget. Berättelsen är skriven efter vad författarens mormor Nina har kommit ihåg från sin resa på flykt i från dom Tyska soldaterna och det dom fått order att göra mot henne som judinna. Där av namnet "Ninas resa", en resa på flykt.

Nina som är historiens huvudperson försöker tillsammans med sin judiska familj klara sig ifrån döden på olika sätt. Familjen får även hjälp av Ninas bror Rudek som är soldat och ordnar så att dom ska klara sig genom att försöka flytta dom från plats till plats och ordna dom jobb på fabrikerna. Ninas mor Fanja och hennes far gör allt för att skydda sig själva och Nina, Fram för allt Nina. Hela historien börjar när första världskriget bryter ut och slutar när kriget är slut då Nina överlevt alla dessa år av förödelse då hon från början lever hemma på en gata i Warsawa där hon har nära till sina kusiner, vänner och mor och far föräldrar som hon besöker då och då. Nina storm-trivs och tycker denna plats är den bästa på jorden, men allting förändras då dom blir tvungna att flytta in i närmsta getto.

I början när man läser så tycker man att meningsuppbyggnaden är lite knepig. Man undrar varför komma tecknen kommer som dom kommer och orden känns som att dom kommer i fel ordningen då och då. Fast ju längre man kommer desto bättre skrivet är det. Språket är som vanlig svenska, jag hade tänkt mig att man använt sig av lite mer gammaldags svenska och inte dagens rikssvenska. Mer dialekt liknande ord och fler meningar som låter ungefär "Må gud vara med dig, ty ondskan jäktar efter dig" lite som när man läser ur bibeln eller gamla skrifter. Det hade givit mer känsla av att det var längre sedan och inte bara 10 år sedan som jag tycker det känns som. Visserligen är det inte särkilt länge sedan så det kanske mest är att jag hade velat ha ett sådant form av språk för att jag inte vill tro att det var så länge sedan denna hemska händelse ägde rum.

I det stora hela känns det som att budskapet är att aldrig sluta kämpa för sin överlevnad och inte heller för sina mål i livet. Även att man ska förstå vad som faktiskt hände under första och andra världskriget. Vilka hemskheter som skede och att undvika att något sådant här massmord händer igen.
Att kämpa för sina mål i livet som Nina gör i sina studier när hon går i skolan för att en dag jobba i sjukvården. Likaså tycker jag att man själv ska göra. Om det verkar svårt att nå sitt mål får man jobba ytterligare och verkligen kämpa för ens mål som kanske också är en dröm. Själv vill jag jobba inom event och stå på och utanför scen och vara delaktig och därför går jag kurser för att kunna bli så bra som möjligt för att en dag kanske nå min dröm.

Jag tycker denna bok berättar på ett tydligt och bra sätt om hur det faktiskt var och såg ut inuti dom  getton Nina bor i och vad dom stakars människorna råkar ut för för att dom är av en viss "ras". Eftersom meningsuppbyggnaden var som den var och att det tog över hundra sidor för att det intressanta ska ta fäste. Jag kan inte säg att jag var klistrad vid boken utan lästa för att helt enkelt bli klar. Så därför får inte boken högre betyg än tre av fem. Dom tre poängen är för att det berättar om något verkligt som alla borde veta om och få reda på något viss.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar