måndag 31 mars 2014

Planering / Utvärdering Träslöjd

Inspiration.
Jag tänkte först på en hörnhylla jag sett hemma i min systers och hennes kille lägenhet då han hade en snygg hörnhylla inne i tv-rummet. Han ville visa en bok eller flaska som speglade hans personlighet på hyllan. Jag tyckte det var ett snyggt sätt att visa sin personlighet och låta en sak man tycker om eller som har betydelse synas istället för att stå någonstans på ett bord eller bänk eller mitt i en hylla där det inte syns. Utan den betydelsefulla saken får en egen plats och får uppmärksamhet och man förstår att saken har betydelse och inte bara en sak man samlat på sig utan något direkt värde. Själv har jag några saker som jag vill visa men som inte får synas och tycker att en liten hörnhylla lätt löser det problemet eftersom det inte får plats så mycket men syns ändå mycket.

Var fick jag iden ifrån = Jag har tagit inspiration till form av hörnhyllan från en hörnhylla som redan hänger inne i slöjdsalen bakom dörren. Så jag har tagit mott på hörnhyllan i träslöjds-salen och även tagit formen därifrån. Vad formen jag valt har fått sin inspiration ifrån är vad jag tror från en annan hörnhylla i sin tur. Hörnhyllor verkar vara någonting som kommit ifrån same-kulturen och är alltså en nordisk/rysk ide. Deras hyllor är bara som en 90 graders planka kan man säga. Det är en fjärdedels cirkel mot en vägg. Dom är oftast rundade eller raka från vägg till vägg, framför allt dom från same-kulturen är från vägg till vägg. Fast jag har valt att göra en rundad för jag tycker det är snyggast och mest funktionelt. Så den hylla jag tagit från har nog fått inspirationen ifrån en modernare hylla från denna tiden. Själva formen har nog inspiration från vintage, det är dom formerna som vintage möbler har. Så formen är minst 25 år som är gränsen för att en sak ska räknas som vintage som menas med "äldre vara av god kvalite".  

Material, varför har jag valt detta material = Material har jag inte direkt valt utan jag frågade läran om vad som vore det bästa träslaget att göra en hörnhylla med och fick sedan samma träslag som dom flesta andra fått till sina pallar o.s.v vilket är Furu. Ett antagligen svenskt träslag eftersom vi har mycket utav det i landet, så det är troligt att det är svenskt trä jag använder mig av.

Syfte med Slöjdarbete, vad kan man ha den till = Jag har som sagt tänkt ha hyllan till att visa en eller några få enskilda saker på som annars inte syns eller får uppmärksamhet.

RESULTAT








Vad har den för funktion =  En hörnhylla kan användas vid en säng som ett nattduksbord eftersom det är en liten hylla som inte tar så mycket plats och kan därför användas som nattduksbord. Fast huvudsyftet är som jag nämnt innan ett extra hyllplan att sätta prydnads saker på vilket jag antagligen kommer använda den till men kanske att det blir ett nattduksbord.

Vad har gått bra/dåligt =Under arbetsgång tycker jag att allting har gått bra och det kändes som att jag hade ett välplanerat arbete och min tanke och vission om hur föremålet skulle se ut blev som jag hade planerat.

Vilka verktyg jag har användt = Borr, spik, skruvmejsel, hammare, Slip-papper, slipmaskin, fogsvans, figursåg.

Vilka tekniker jag har användt mig av = Hyvlat, slippat, sågat, limmat, borrat, pluggat, figursågat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar