fredag 15 mars 2013

Annat Betygs-systeam? Hur funkar det?

Man har nu ändrat betyg systeamet i skolorna i Sverige. Nu är det inte längre IG till MVG utan F till A istället. Man undrar nu om detta är nånting bra eller om detta är något dåligt.

Jag som själv går i högstadiet reagerade ganska negativt på att ändra betyg-systeamet för att jag tyckte det bara skulle bli komplicerat med olika bokstäver hitt och ditt. Men nu när jag har lärt mig hur det fungerar och vet hur bra eller dåligt ett C till exampel är så tycker jag mer om det nya systeamet än det gammla. När man vet att det är svårt att få ett A som är det allra högsta betyget, då man måste klara precis alla punkter och prickar och inte göra något fel nån gång. Så är man väldigt nöjd med ett B eller C. Man kan säja som så här att när man hade IG till MVG så förstod man vad det menades med i och med att dom var förkortningar.
IG står för Icke Godkänt och MVG Mycket Väl Godkänt.
Men då fanns det bara 4 olika betyg man kunde sätta och inget mellanting som VG+ plus eller VG- minus. Vilket det nya systeamet har. F är som sagt det lägsta betyget och är detsamma som IG, Icke Godkänd och E är G, Godkänd. Men sen när man kommer till betyget D så är det mer än G, Godkänd men inte riktigt VG, Väl Godkänd. Så D och B blir ett mellansteg som kan vissa att man håller på att komma till ett C eller ett A. Vilket är nånting som jag tycker är väldigt bra. För då kan man lättare se vart man är på väg och även se att man kan bli mer än bara godkänd eller att man är nära ett annat högre betyg. Jag tycker det ny systeamet ger en klarar bild av var man är och hur bra eller dåligt man presterat under terminen och till det slutgiltiga betyget i nionde klass.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar